گزارش هولناک از آسیب های اقتصادی در نوار غزه

اقتصاد غزه به صفر رسید

اقتصاد غزه به صفر رسید
نرخ فقر به ۱۰۰ درصد رسیده است، به این معنی که طبق داده‌های بانک جهانی، تمام افراد غزه‌ فقیر هستند.
کد خبر : ۱۶۷۲۸۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، تنها ۱۲ ماه برای رژیم صهیونیستی کافی بود تا اقتصاد نوار غزه را که بیش از ۱۷ سال از محاصره خفه کننده رنج می‌برد، نابود کند و بدین ترتیب فلسطین را به نقطه صفر برگرداند.

رژیم صهیونیستی با حمایت مطلق آمریکا از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به نسل کشی در نوار غزه ادامه داده است، اما پایان مطلوب این کشتار‌ها بلافاصله پس از پایان جنگ، فلسطینیان را به نبرد در عرصه‌های دیگر برای بازسازی اقتصاد ویران شده ارجاع می‌دهد.

پیش از آغاز نسل کشی رژیم صهیونیستی، اقتصاد غزه تقریباً ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی فلسطین را به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار تشکیل می‌داد، در حالی که نرخ بیکاری نزدیک به ۴۰ درصد بود.

ژوئن گذشته، سازمان بین المللی کار اعلام کرد که نرخ بیکاری در غزه به حدود ۸۰ درصد رسیده است و میانگین بیکاری در سراسر سرزمین‌های فلسطینی را به بیش از ۵۰ درصد در مقایسه با ۲۳ درصد در آستانه ۷ اکتبر ۲۰۲۳ افزایش داده است.

سازمان ملل متحد در چهارمین ارزیابی خود از تأثیر نسل کشی رژیم صهیونیستی بر اشتغال اعلام کرد که نرخ بیکاری در نوار غزه به ۷۹.۱ درصد و در کرانه باختری اشغالی به حدود ۳۲ درصد رسیده است که نرخ کل را به ۵۰.۸ درصد می‌رساند.

امروز بیش از دو میلیون نفر اهالی غزه در انتظار پایان جنگ نابودگر هستند تا گرد و غبار را از بین ببرند و تقریباً از صفر شروع کنند.

نرخ فقر به ۱۰۰ درصد رسیده است، به این معنی که طبق داده‌های بانک جهانی، تمام غزه‌ها فقیر هستند..

داده‌های بانک جهانی که در پایان سپتامبر گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که اقتصاد غزه در سه ماهه اول سال جاری ۸۶ درصد کاهش یافته است، در حالی که در سه ماهه آخر سال پیش ۵۰ درصد کاهش یافته است.

در حالی که داده‌های سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ منتشر نشده است، مراکز تحقیقات اقتصادی در رام الله، مانند موسسه تحقیقات سیاست اقتصادی (MAS) انتظار دارند اقتصاد در کل امسال ۸۰ درصد کاهش یابد.

سازمان ملل دوشنبه گذشته اعلام کرد که بر اساس آنچه مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل متحد «UNOSAT» گزارش کرده است، «دو سوم ساختمان‌های نوار غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی تخریب یا آسیب دیده‌اند».

این مرکز توضیح داد: این تحلیل نشان می‌دهد که دو سوم کل ساختمان‌های نوار غزه آسیب دیده‌اند که ۶۶ درصد از ساختمان‌های آسیب‌دیده در نوار غزه را شامل می‌شود که بالغ بر ۱۶۳ هزار و ۷۷۸ ساختمان است.

این مرکز تخمین زد که خسارت اکنون شامل ۵۲۵۶۴ ساختمان تخریب شده، ۱۸۹۱۳ ساختمان که به شدت آسیب دیده اند، ۳۵۵۹۱ ساختمان که سازه‌های آن‌ها آسیب دیده است و ۵۶۷۱۰ ساختمان که آسیب متوسطی دیده اند، می‌شود.

بر اساس اطلاعات اخیر منتشر شده از سوی سازمان ملل، تا اواسط ماه اوت، حملات رژیم صهیونیستی بیش از ۴۲ میلیون تن زباله در سراسر نوار باقی گذاشت.

بر اساس تحقیقاتی که بلومبرگ در اوت گذشته انجام داد، این مقدار آوار برای پر کردن خط کامیون‌هایی که از نیویورک تا سنگاپور امتداد دارند کافی است.

برداشتن همه این آوار ممکن است حدود ۳ سال کار طول بکشد و ممکن است تا ۷۰۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد، "و کار با بمب‌های منفجر نشده، مواد آلوده خطرناک و بقایای انسان در زیر آوار پیچیده خواهد شد. "

برآورد‌های سازمان ملل حاکی از آن است که بیش از ۱۰۰۰۰ جسد در زیر آوار وجود دارد که فلسطینی‌ها از ۷ اکتبر تا به امروز به دلیل نبود ابزار و مکانیسم‌های نجات قادر به بازیابی آن‌ها نیستند.

حتی قبل از پایان جنگ، نهاد‌های سازمان ملل از امتناع رژیم صهیونیستی از انتقال آوار به محل دفن زباله در دریا می‌ترسند، زیرا ممکن است بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی اسرائیل، این امر را به منزله افزایش مساحت نوار غزه بدانند.

در حالی که دفتر هماهنگ کننده فعالیت‌های دولت رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین، نهادی وابسته به وزارت دفاع، اعلام کرد که هنوز برای اظهار نظر در مورد بازسازی و سرنوشت آوار‌ها زود است.

یکی از طعنه‌های عجیب در نوار غزه، اعداد صادر شده از سوی اداره پول فلسطین است که نشان دهنده افزایش سپرده‌های بانکی در شعب این نوار است.

بر اساس این داده ها، سپرده‌های بانکی در نوار غزه تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳، یعنی در آستانه جنگ با نوار غزه، بالغ بر ۱.۶۳ میلیارد دلار بوده است.

در حالی که تا پایان آگوست ۲۰۲۴ - جدیدترین داده‌های موجود - ارزش کل سپرده‌های بانکی در شعب غزه به حدود ۲.۷۳ میلیارد دلار آمریکا رسید.

این امر بر اساس اظهارات قبلی سازمان پولی کشور به این دلیل است که در صورت تعرض به این بخش، بانک‌ها به جای حمل سپرده‌های بانکی و انتقال آن‌ها از یک مکان به محل، مأمنی برای دارندگان سپرده‌های بانکی بودند.

سپرده‌های بانکی در سرزمین‌های فلسطینی زیر چتر شرکت بیمه سپرده‌های فلسطینی بیمه می‌شوند.

اسراییل با حمایت مطلق آمریکا از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در نوار غزه نسل کشی کرده است که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۱۳۸۰۰۰ فلسطینی که اکثر آن‌ها کودک و زن و بیش از ۱۰۰۰۰ مفقود شدند، در میان ویرانی و قحطی گسترده است. جان ده‌ها کودک را در یکی از بدترین بلایای انسانی در جهان گرفت.

رژیم صهیونیستی در تحقیر جامعه بین المللی به حمله خود به نوار غزه ادامه می‌دهد و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری آن و دستورات دیوان بین المللی دادگستری برای اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی را نادیده می‌گیرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر